Wilt u een bedrijf gaan kopen, dan is het vooral goed na te denken over de periode nà de overname, tijdens het aankoopproces. Weet u echt alles over het bedrijf? Wat zijn de reacties van personeel, klanten en de verkoper bijvoorbeeld op de nieuwe situatie? Naar sommige zaken kunt u van te voren vragen. Op andere heeft u nauwelijks tot geen invloed. Als nieuwe eigenaar moet u om kunnen gaan met onverwachte zaken en emoties. Dit hoort ook bij het overnameproces.
Praktijk is anders
Als u een bedrijf gaat overnemen, zijn de stappen in het overnameproces vaak duidelijk.
De cijfers van de voormalige eigenaar zijn helder. En u maakt kennis met alle ins en outs van het bedrijf. Er is een klik met de vorige eigenaar. Hij gaat u zelfs een tijd inwerken en coachen. Wat kan u nog gebeuren?
Nu u het bedrijf heeft overgenomen, kunt u van start gaan als nieuwe eigenaar. In theorie kan alles perfect geregeld zijn, de praktijk kent altijd onverwachte situaties. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er opeens verplichtingen naar boven komen die niet uit de balans van de verkoper bleken.
Onverwachte verrassingen
Welke onverwachte verrassingen kunnen na de overname op uw pad komen? Wat bleek bijvoorbeeld niet uit de boekhouding van de verkoper? Of hoe om te gaan met ontevreden personeel?
Personeel
Betreffende het personeel kent u het aantal, de loonsom, de verdeling van de functies en de lengte van de dienstverbanden. Maar weet u als nieuwe leidinggevende daarmee alles over het personeel? Nee.
Binnen elk bedrijf heerst een bedrijfscultuur. Hoe gaan werknemers met elkaar om? Zijn er ingesleten patronen in werkwijzen? Hoe reageren zij, nu u als nieuwe eigenaar de scepter zwaait?
Of denk aan ontevreden personeelsleden. Ze hebben een toezegging van de voormalige eigenaar over een loonsverhoging, maar in het overnameproces is dit niet besproken.
Dit is een nieuw en onaantrekkelijk gegeven voor u.
Een personeelslid dat het bedrijf wilde overnemen, maar dat vanwege ontbrekende financiën niet lukte, kan zeer ongemotiveerd zijn. Of de boekhouder die in het management samen met de oude eigenaar ‘vier handen op een buik’ was, wil niet mee met uw nieuwe ideeën, want vroeger “deden wij dat toch altijd zo”.
Het is goed dit soort informatie over betrokkenheid van het personeel vooraf te verkrijgen als u een zaak overneemt!
Klanten
Marketing betekent inzicht in de markt en hoe hier op in te spelen. Marketing gaat verder dan het verzamelen van branchegemiddelden en gemiddelde bestedingen per klant. Want wat speelt er echt binnen dit bedrijf? Werp vooraf aan de overname daarom een kritische blik op het klantenbestand. Zijn er contracten met een looptijd die een zekere omzet geven? Of is het incidenteel wat ze afnemen? Wordt er verhoudingsgewijs veel omzet behaald bij slechts enkele vaste klanten? Hoe is de klantwaardering? Met deze kennis kunt u uw acquisitie een nieuw of verbeterd leven inblazen.
Voormalige klanten die nog zitten met oude klachten kunnen zich melden. Klachten die ù moet oplossen. Dat biedt ook een kans… nu u weet waar het voorheen fout is gegaan. Door dit soort dingen over klanten te analyseren, kunt u een eventuele ‘boost’ aan de omzet geven.
Niet uit de balans blijkende verrassingen
Op de balans van de verkoper staan alle bezittingen en verplichtingen. Maar welke toekomstige verplichtingen of veranderingen ontbreken? Denk aan onderwerpen als:
- Zit er nog ergens een oude olietank in de grond die gesaneerd moet worden?
- Zit er asbest in een pand?
- Ga je het grotere pand deels gebruiken voor andere activiteiten, bijv. voor kinderopvang
en eist de brandweer een nieuwe kostbare sprinklerinstallatie? - Speelt er een toekomstige wijziging in het gemeentelijke bestemmingsplan dat invloed
heeft op uw bereikbaarheid? - Zijn er klachten uit de buurt over overlast van het bedrijf?
Als u tijdens het overnameproces van dit soort zaken op de hoogte bent, kunt u alsnog bijsturen. Garanties opnemen in het overnamecontract, een bijgestelde overnamesom of zelfs helemaal afzien van de overname.
De verkoper heeft bij verkoop een informatieplicht, maar u (als koper) hebt ook een vraagplicht!
Is de koop van het bedrijf inmiddels beklonken en komen er dan alsnog onverwachte verrassingen? Dat geeft negatieve energie. Vooral als er een oplossing moet komen via juridische procedures en claims.
Afwijkende winstmarges
Het verschil tussen de omzet en inkoopprijs bepaalt mede je winst. Voor de inkopen ben je mogelijk afhankelijk van dezelfde leveranciers die de verkoper had. De verkoper heeft in al die jaren mooie kortingsvoorwaarden bedongen. Maar gelden die ook voor u? Of willen die leveranciers even afwachten bij u als nieuwe eigenaar? Een hogere inkoopprijs drukt uw winstgevendheid en heeft daarmee een negatieve invloed op uw prognoses.
Zaak dus om hier op vooruit te lopen. Zo kunt u met de verkopende partij afspreken dat hij u, na de overname, snel introduceert bij leveranciers. Of dat u zelf afspraken maakt met leveranciers. Bijvoorbeeld wel de hogere inkoopprijs, maar een langere betalingstermijn.
U betaalt pas de leverancier als het product door u binnen deze termijn is verkocht. Dat geeft financiële ruimte.
Contact met verkoper na de overname
Een veel gehoorde opmerking van kopers: “De verkoper zou nog een tijdje meewerken, maar in de praktijk werkte dat toch niet zo goed en ben ik al snel alleen verder gegaan’’. De overname van een bedrijf is een zakelijke transactie. Na de overname wordt er, volgens afspraak, een tijd samen opgetrokken. Om u in te werken, her en der te introduceren en kennis op te laten doen. Al gauw kan dit geleidelijk overnemen voor irritaties zorgen. Het kan bijvoorbeeld vervelend voor u zijn dat personeel of klanten als vanouds afstappen op de voormalig eigenaar in plaats van dat ze zich tot u richten.
U neemt nu de beslissingen, dat is wennen voor de verkoper. Hoe gaat hij daarmee om, kan hij de zaak wel echt loslaten? Ga tijdens het overnametraject open in gesprek over jullie toekomstige relatie. In een overnamecontract laat u vastleggen wat de toekomstige werkafspraken zijn en wanneer u deze wilt beëindigen.
Inschakelen van een overname adviseur
Een bedrijf overnemen is een bijzonder en gecompliceerd proces. Aan de ene kant speelt de emotie: u wilt het graag, ziet een nieuwe toekomst en uitdagingen. Daar tegenover staat de kille analytische kant: het moet (financieel) wel haalbaar zijn en iets opleveren. Begeleiding door een overnamespecialist is sterk aan te raden, omdat u dan alle onderdelen in het overnameproces kunt laten stroomlijnen. Maar vooral ook hoe om te gaan met de onvoorziene wendingen na een overname. Goede overnamecontracten met garanties, ontbindende voorwaarden en clausules zijn daarbij onmisbaar!
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?
Neem eens vrijblijvend contact op, wij vertellen u graag meer.
Of laat uw gegevens achter via onderstaand formulier
Dan nemen wij contact op met u.