Focus houden tijdens verkopen bedrijf
We klappen niet graag uit de school, maar soms is een verhaal de moeite waard om te delen. Zo ook deze. Het gaat over Robin, een ondernemer die zijn bedrijf wilde verkopen. Op een regenachtige woensdagochtend meldde hij zich bij ons met precies dat voornemen. En ja, daar had hij ook goed over nagedacht. We maakten een afspraak om kennis te maken.
De druk van het thuisfront
Hij vertelde dat hij maar liefst twaalf jaar lang dagen had gemaakt van ’s ochtends 8 tot ’s avonds 8. Robin was moe, zijn vrouw klaagde en de kinderen zag hij nauwelijks. Die paar vrije dagen per jaar die hij zichzelf gunde, werden steevast verstoord door telefoontjes van klanten en medewerkers van zijn inmiddels tot behoorlijke proporties gegroeide bedrijf. Hij had een manager aangenomen om zelf wat lucht te krijgen. Helaas, dat was geen ondernemer en die moest dus prompt het veld ruimen. Een deceptie rijker en een ontslagvergoeding armer besloot Robin dan maar weer zelf op de bok van zijn bedrijf te gaan zitten.
Dat ging in eerste instantie goed, maar de druk vanuit het thuisfront werd uiteindelijk te groot. Hij kon kiezen: het bedrijf eruit of hij eruit, zo dreigde zijn echtgenote. En dus zat Robin bij ons aan tafel. Hij wilde verkopen. Hij moest wel. Het vooruitzicht van ‘niets meer hoeven’ en ‘onthaasten’ sprak hem eigenlijk ook wel aan.
Een bedrijf verkopen heeft tijd nodig
Zijn cijfers over de afgelopen jaren waren goed. Er was groei, er was winst en er was perspectief. In de weken erna belde Robin bijna dagelijks of zich al gegadigden hadden gemeld. De verkoop van zijn bedrijf werd belangrijker voor hem dan het bedrijf zelf. Even zo vaak moesten we hem uitleggen dat een bedrijf verkopen – net als opbouwen – tijd kost. Er verstreek een jaar.
De kopers stonden niet bepaald in de rij en zelf was hij het zicht op wat zich in zijn bedrijf afspeelde ook kwijtgeraakt. Zijn managementteam danste als de kat van huis was en de kosten liepen op terwijl de omzet gelijk bleef. Robin was zijn focus kwijt en zat in gedachten al aan een cocktail onder een palmboom. Geconfronteerd met de harde realiteit van het laatste jaarverslag, accepteerde hij uiteindelijk een bod ver beneden de originele vraagprijs.
Moraal van het verhaal: een bedrijf verkopen is natuurlijk anders dan het verkopen van bijvoorbeeld een auto. Dit heeft tijd nodig. Het is daarom belangrijk dat u zich gewoon blijft inzetten voor uw onderneming. Wij doen de rest in de tussentijd en we gaan op zoek naar een passende koper. Maar dan is het wel zaak dat uw onderneming goed blijft draaien. Dan blijft het natuurlijk interessanter voor potentiële kopers. Overigens heeft zijn huwelijk het gered.
Wilt u meer informatie over de verkoop van uw bedrijf?
Denkt u aan het verkopen van uw bedrijf?
Denkt u eraan om uw bedrijf te verkopen maar wilt u eigenlijk nog wat meer informatie? In onze gratis whitepaper ‘Stoppen voor een nieuw begin’ nemen wij u stap voor stap mee in het proces. Laat uw gegevens achter en ontdek wat er allemaal komt kijken bij de verkoop uw onderneming.
Deze whitepaper staat vol met informatie over het hele proces van de verkoop, denk hierbij aan:
✔️ De 4 meest onderschatte factoren
✔️ Wie heb je nodig?
✔️ Wie koopt mijn bedrijf?
✔️ Kan ik het zelf?
"*" geeft vereiste velden aan