De 4 meest onderschatte factoren bij de verkoop van een onderneming
Wanneer u uw onderneming wilt verkopen, dan twijfelt u misschien nog tussen het zelf doen of via een externe partij. Want u kent uw eigen onderneming immers het beste. Toch zijn er nog een aantal punten waar u misschien nog niet aan gedacht heeft. Denk hierbij aan emotie, tijd of arbeid. Het is natuurlijk niet zomaar iets waar u aan begint. Hieronder beschrijven we de vier meest onderschatte factoren tijdens het verkoopproces.
1. Emotie
Wie er lang genoeg over heeft nagedacht, zet zijn bedrijf te koop. Het proces dat daaraan voorafgaat duurt voor de ene ondernemer langer dan voor de andere, maar het effect van dat besluit is voor alle ondernemers gelijk. Het is namelijk het begin van het loslaten, zowel financieel als emotioneel. Dat laatste is ook het meest risicovolle deel van het verkooptraject. Ga maar na: een willekeurige passant stelt zich aan u voor als koper en heeft vanuit een onderhandelingsperspectief kritiek op uw in jaren opgebouwde bedrijf. Niet iedere ondernemer blijft daar even kalm onder. Niet iedere ondernemer kan in die omstandigheid ook objectief en afstandelijk blijven. Emotie is zonder twijfel één van de meest onderschatte onderdelen van het proces van bedrijfsoverdracht.
2. Prioriteit
Kopers van bedrijven gedragen zich soms net als consumenten in een winkelstraat. Ze shoppen, ze kijken even rond en proeven of proberen wat. Het commitment dat ú al lang op de verkoop heeft, heeft de shoppende koper op de aankoop niet. Zoals een consument een jas in een kledingzaak terzijde legt bij een minuscuul scheurtje in de naad, zo legt de zakelijke kandidaat-koper van een bedrijf uw profiel opzij als er iets ‘niet klopt’. Dat ‘niet kloppen’ is soms ook nog subjectief. Het hangt af van de ervaring van de koper of hij of zij door de imperfecties van uw onderneming heen kan kijken. En net als in de winkelstraat zijn ook bij bedrijfsovernames klanten net mensen. Een jas met een scheurtje erin – hoe klein ook – laten ze liever aan het kledingrek hangen.
3. Arbeid
Als je na een overname alle geproduceerde telefoon- en whatsappcommunicatie, gespreksverslagen, documenten en e-mails optelt en omrekent naar uren en tarieven, kom je op een flinke hoeveelheid arbeid. Arbeid drukken we dan voor het gemak maar even uit in inspanningen, geleverd in tijd en uitgedrukt in geld. Iedere ondernemer die eerder een bedrijfsovername heeft meegemaakt kan dat beamen. Kopers zijn vooral bezig met risico-inschattingen en risicoreductie. Is er een risico? Dan willen de meeste kopers dat vóór de koop opgelost zien. Zijn er geen risico’s voor de koper? Dan bedenken ze die, anders valt er niets op de prijs af te dingen. Kortom, de hoeveelheid werk in een overnametraject is enorm, er is namelijk altijd wat. Utopia bestaat niet.
4. Tijd
Wat is ‘snel’? Onze ervaring is dat een gemiddelde overname tot stand komt tussen de zes maanden en anderhalf jaar. Dat is een behoorlijke bandbreedte, die niet altijd is te voorspellen door voor de hand liggende factoren. Je kunt in een gewilde sector zitten, jarenlang een goed bedrijfsresultaat hebben en tóch duurt het langer dan je zou willen. Voor de doorlooptijd van een gemiddeld verkooptraject heeft u uiteindelijk maar één koper nodig. De prijs die hij of zij uiteindelijk betaalt, bepaalt de waarde. Dan moet die koper er dus wel eerst zijn. Het kan soms even duren voordat uit de kandidaat-kopers iemand naar voren treedt die zowel gemotiveerd is, als de capaciteit en de gelegenheid heeft om met u de deal te doen. Het is niet ongebruikelijk dat voor iedere koper, al tien tot twintig andere kandidaat-kopers zijn langsgeweest.
Als dan die koper zich eenmaal heeft aangediend, dan is er al veel gebeurd. Er is kennisgemaakt, er is informatie uitgewisseld, vragen zijn beantwoord en de intentie tot overname is bevestigd in een intentieverklaring. Daar komt nogal wat externe ondersteuning bij kijken.
Wilt u meer informatie over de verkoop van uw bedrijf?
Denkt u aan het verkopen van uw bedrijf?
Denkt u eraan om uw bedrijf te verkopen maar wilt u eigenlijk nog wat meer informatie? In onze gratis whitepaper ‘Stoppen voor een nieuw begin’ nemen wij u stap voor stap mee in het proces. Laat uw gegevens achter en ontdek wat er allemaal komt kijken bij de verkoop uw onderneming.
Deze whitepaper staat vol met informatie over het hele proces van de verkoop, denk hierbij aan:
✔️ De 4 meest onderschatte factoren
✔️ Wie heb je nodig?
✔️ Wie koopt mijn bedrijf?
✔️ Kan ik het zelf?
"*" geeft vereiste velden aan